A minőség diadala ez a kötet, amelynek sorsa remélhetőleg a feledés elleni csendes siker lesz. A Szilágyi Erzsébet Női Kar, valamint az alapítók egyike, Gádor Ágnes jegyzi kiadóként vagyis életrehívóként ezt a katartikus mementót. A történet madártávlatból, nagy vonalakban különböző visszaemlékezésekből széles körben ismert lehet.
A Sztojanovits Adrienne nevével fémjelzett rangos középiskolai énekkarból került kiválasztásra a lelkes, fiatal utódkarnagy által az énekesek színe-java, kamarakórusként. Ami később sajátos erőteret hozott létre, mozgósítva a végzett diákok mellett megannyi zenebarátot, akik vállalva a színvonalhoz szükséges feladat- illetve követelményrendszert, csatlakoztak a hamar magas nemzetközi mércével is kiválónak minősített együtteshez. M. Katanics Mária karnagyi főműveként értékelhető tehát a „Kamara”, s hogy kölcsönösen megérdemelték egymást a karnaggyal, annak bizonysága e kötet. A címlapon a dirigens képe, a fogalommá vált név alatt pedig egy találó definíció róla, Breuer János tollából: „A legmélyebben átélt szellem mágusa”. A 351 számozott oldalt tartalmazó kiadvány anyaga (tematikusan, műfajilag is) többrétű, és bőségesen módot ad a „sorok közötti” olvasásra is. Egészen biztos, hogy mást jelent azoknak, akik többé-kevésbé ismerhették még személyesen a legendás Mareszt, és a következő generációknak, akiknek kivételes lehetőséget tartogat egy különleges személyiség megismeréséhez. Az idősíkok átjárhatóságának ékes bizonysága a könyv; felidézve egyébként – tegyük hozzá, több mint méltatlanul – feledésre ítélt értékeket. Közben az önmagukért beszélő, tárgyszerű adatok (az értékes művészi munka „gerince”) köré a személyes emlékezésekből varázsol többdimenziós testet. A remekül megválasztott felelős szerkesztő, Herzka Ferenc 2017-ben több interjút készített, célirányosan megválasztott szakmabeliekkel (kórustagokkal és karnagyokkal) – ily módon a jellemzés, a „láttatás” széles távlatokat kapott. A tisztelet, a rajongó szeretet alaphangnemébe alterált hangokként kerülnek olyan valóságmorzsák, amelyek olyan irányba is élesítik a képet, ahonnét választ próbálnak találni a költői kérdésre: miért lehetett e közös életmű a feledés prédája?
Fittler Katalin