Magyar lányok sikere Belgiumban

Részlet Maróti Gyulának a Népművelés XIII. évf. (1966) 8. számában megjelent cikkéből

A magyar kóruskultúra újabb fényes győzelmét jelenti az az első díj, amelyet ez alkalommal a HVDSZ Szilágyi Erzsébet női kamarakórusa hozott el a belgiumi Neerpeltből. A fesztiválon résztvevő hatvanöt énekkarból – a rendező belgákon kívül – több német, holland, osztrák és egy cseh együttes is szerepelt. A magyar lányok győzelme már csak azért is különös jelentőségű, mert ez az első eset, hogy ezen a másfél évtizede minden évben megrendezett nyugat-európai ifjúsági zenei fesztiválon magyar énekkar is fellépett. Ráadásul ez az első díj nem egyszerűen valamelyik kategória – esetleg holtversenyben elért – első helyezése. A neerpelti szabályok szerint a III. díjért 60, a II. díjért 70, az I. díjért 80 és a zsűri „Musica eterna” című külön elismeréséért a versenyző kórusoknak 90 százalékban kell teljesíteniük a szigorúan megszabott előadói követelményeket. A magyar énekkar a legmagasabb követelményeken is túltett, mert a teljesítményüket a nemzetközi zsűri száz százalékosnak minősítette, és elismerését külön diplomával is megtetézte. A neerpelti fesztivál történetében erre példa még nem volt.

Érdemes a győzelmet hozó műveket szemügyre venni: Bartók: Isten veled, rózsám, Kodály: Pünkösdölő, Bárdos: Magos a rutafa és egy kötelező holland mű. Ezeket a valóban reprezentatív műveket nem a kórus vezetője állította össze, hanem a zsűri választotta ki a kórus által benyújtott műsortárból. Vagyis nem volt ez valamiféle „olcsó” siker.

Ilyen előzmények után talán érthető, hogy a belgiumi három nap alatt a magyar kórusművészet csinos, fiatal küldötteit szinte „kézről kézre” adták. Hatvannégy óra alatt nyolc fellépésen vettek részt, köztük két rádiófelvételen. (A kölni rádió két óra alatt nyolc magyar és egy Ibert művet vett fel velük.)

A zsűri döntésének jogossága mellett szólt a helyi lapokban megjelent elragadtatott hangú méltatások és a fesztiváli gálaest közönségének magatartása is. Este fél nyolctól a legnagyobb figyelemmel és türelemmel várta ki a késő éjjel dobogóra lépő magyar együttes szereplését. De nemcsak végighallgatta őket, hanem addig tombolt, amíg a magyar kórusművekből egy-egy ráadást nem énekeltek. A kivonuló magyar női kart „Vivát Hungrie!” kiáltásokkal kísérték ki a teremből.