Mi is a „kar-vezetés” valójában? Vezetem egy csapat ember értelmét, érzelmeit, hangját egy elképzelt megoldás felé, ami bennem van, bennem alakult ki a kórusműről. Megvannak az eszközeim, birtokában vagyok a jelzőberendezéseknek, nekem kell tudnom mindent a műről, a kórus lehetőségeiről, nekem kell elképzelnem a megoldást, a hangzást, a hatást, nemcsak nagyvonalakban, hanem minden pillanatában. A karvezetés tulajdonképpen rögtönzés, és ezért nagyon nehéz tanítani, némi túlzással azt mondhatom, nem is lehet…
Mi a lényeg? Az, hogy a megszólaló mű elé érezzem magam, s a megszólaló zenén túl is tudjam, hogy minek kell történnie. Ez, a pillanat előre hozása, egyben kitágítása adja a vezénylés, a kórusvezetés folyamatát. Azt a zenét hallom, ami van, és azt a zenét kell már csinálnom, ami lesz, tehát előre gondolkodom, előre dolgozom. Nagyszerű zenekari karnagyokon tévedhetetlenül látni lehet, hogy mi fog megszólalni, miközben még az előző effektus szól. Meg kellene tanítanunk az átélést és az átéltetést, hogy a zene, ami az enyém, hogyan megy át a többiekbe, hogyan fejeződik ki, és mi módon sugárzik át a hallgatóságba. (…)